5 x tips tegen examenstress

Gespannen zijn voor een examen is gezond. Helaas hebben veel mensen hier dus danig last van dat examenstress de overhand neemt. Je raakt de kluts kwijt, verward hoofd- en bijzaken met elkaar, kunt niet meer helder denken en bent bang voor een black out. Tijd om in te grijpen of nog beter, dit probleem te vermijden!

Zenuwachtig zijn voor een belangrijke toets is zelfs voor coole kikkers niet onontkoombaar. Een onzeker gevoel, zweten en soms zelfs hartkloppingen. Niet fijn! Maar, het is wel een manier hoe je lichaam zich voorbereid om te gaan presteren. Leer met 5 tips op een positieve manier omgaan met examenstress.

  1. GOOI JE PERFECTIONISME OVERBOORD

Je wist het misschien nog niet, maar ook jij mag fouten maken. Je bent een mens! Begin eerst met het accepteren dat je niet alles goed hoeft te doen. Naast dat dit simpelweg een feit is, verminderd het ook nog eens de druk wanneer je dit accepteert.

  1. BIJ INSPANNING HOORT ONTSPANNING

Wetende dat fouten maken mag betekent natuurlijk wel dat je je best gaat doet. Vergeet naast al die inspanning niet te ontspannen. Uren lang blokken zonder slaap helpt je niet verder. Ga sporten, wandelen, winkelen, neem een bad of kook een lekker maal. Relax en beloon jezelf tussendoor, je verdient het! Op deze manier kan de lesstof ook even landen en zakt de adrenaline wat af. Nu kun je er weer tegen aan!

  1. PRAAT

Praat de examenstress van je af. Probeer niet alleen maar te klagen maar leg uit waarom je je druk maakt en wat je te doen staat. Wanneer je alles opkropt blijft de stress in je lichaam. Dat wil je niet. Daarnaast snapt je omgeving ook niet waarom je zo gestrest doet en wat er in je omgaat. Begrip is in stressvolle situaties altijd fijn! En wie weet wil iemand je wel overhoren?

  1. MAAK EEN PLANNING

De samenvatting van vak A nog doorlezen, hoofdstuk 2 van vak B nog samenvatten; in een examenperiode schiet er van alles door je hoofd. Schrijf het op. Zo hoef je niet meer bang te zijn dat je iets vergeet. Zet achter iedere to-do een tijdsvlak neer. Zo deel je je dag in en hoef je niet na te denken wat je die dag allemaal gaat doen en kun je meteen aan de slag. Vergeet geen pauzes in te lassen!

  1. LAAT DE ZENUWEN TOE

Op het moment van de waarheid slaan de zenuwen toe. No worries, dit hoort erbij! In dit geval geldt het gezegde ‘acceptatie is verlichting’. Accepteer dat je zenuwachtig bent en dat je zo gaat knallen tijdens je toets. Je wilt graag slagen, dus zenuwen horen erbij. Wanneer je je zenuwen toe laat merk je vanzelf dat ze minder worden. Zo niet, houd dan in je achterhoofd dat het maar tijdelijk is.   Wij wensen iedereen heel veel succes tijdens de examens! 


Wil je niets missen? Volg ons op facebook!